MORTENS CHOKOLADE
og sommervarmen
Nu kommer sommervarmen, og her er Mortens Chokolades gyldne regler for hvordan chokoladen bedst opbevares i varmen.
Hvis du har et køligt sted at stille chokoladen, så er det klart at anbefale. Det kan være et køligt køkkenskab på en nordvendt væg, et viktualierum, en kælder eller lignende – ellers køleskabet i den danske sommervarme den bedste mulighed for at undgå smeltet og blød chokolade. Chokolade opbevares bedst mellem 12 og 18 grader. Chokolade bør ikke udsætte for opbevaring over 20 grader. Chokolade tåler ikke direkte sol.
1 - Kom chokoladen i grønsagsskuffen i indpakningen
– og eventuelt i en lufttæt beholder.
2 - Når chokoladen skal spises, tages de ud af køleskabet. Lad den stå i indpakningen i 10 minutter. Dette er for at undgå at der dannes kondens på chokoladens overflade
3 - Spis chokoladen.
4 - Er der noget tilbage, så pak det ind og stil det i køleskabet igen.
Der er en del snak om chokolade og køleskabe. Det er fugten i køleskabet, som chokoladen ikke kan tåle – ikke kulden. Når kulde møder varme opstår der kondens på chokoladens overflade. Der er sukker i chokolade, og når det møder fugten fra kondensen bliver kan chokoladen blive en lille smule ”klistret”, grålig eller plettet. Dette har ingen betydning for hverken smag, sundhed eller holdbarhed
– men måske for nydelsen af chokoladen.
- - -
Hvis chokoladens kvalitet ikke lever op til dine forventninger,
er du altid velkommen til at kontakte butikken.
